Kā neapjukt EKO maldināšanas labirintos?

 Mūsdienās vērtību maiņa no patērētāju kultūras uz ekoloģisku dzīvošanu un bezatkritumu domāšanu ir ne vien modes lieta, bet pat nepieciešamība planētas ekosistēmas saglabāšanai. Ikkatrs vēlas iederēties jaunajā, mūsdienīgi domājošajā un jaunākajām tendencēm sekojošajā sabiedrības daļā, kas rūpējas par savu un savu bērnu veselību, kā arī apkārtējās vides saglabāšanu. Tomēr tas nebūt nav tik viegli, kā sākotnēji varētu šķist. Veikalu plauktos atrodamas gan patiesi ekoloģiskas preces, gan tādas, kas tikai rada šķietamību par ekoloģisku sastāvu un izgatavošanas procesu, bet realitātē satur nereti pat veselībai kaitīgas vielas.

 

EKO maldināšana
Ja pārtikas jomā pastāv samērā stingras prasības un Eiropas regulas (patiesības labad gan jāsaka, ka arī šeit pastāv brīva vieta improvizācijām un maldināšanai), tad attiecībā uz pārējām nozarēm ir pieļaujamas diezgan brīvas izpausmes, kas pat legāli atrunātas Eiropas Padomes regulas Nr.834/2007 IV sadaļas 23.panta 2.apakšpunktā, norādot, ka nedrīkst izmantot ekomaldinošus terminus produkta marķējumā izņemot gadījumus, kad šos terminus (bio, eco, organic) attiecina uz produktiem, kas nav pārtikas produkti.[i] Attiecīgi varam secināt vien to, ka attiecībā uz, piemēram, sadzīves ķīmiju pieļaujamas krietni brīvas izpausmes un maldināšanas iespējas.

Veidi, kā notiek šī maldināšana, ir dažādi – piemēram, saucot produktu par “eko”, taču nesertificējot to; izceļot tās sava produkta īpašības, kas atbilst sabiedrības pieņēmumiem par “zaļumu”, taču noklusējot citas, kas neatbilst; pozicionējot savu uzņēmumu kā “zaļu” un “videi draudzīgu”, taču īstenojot šim uzstādījumam neatbilstošas, pat pēc būtības pretējas, mārketinga un biznesa aktivitātes.[ii] Nereti tirgotāji, sekojot aktuālajām tendencēm cilvēku domāšanas maiņā un attiecīgi arī pieprasījumā, produktu pasniedz kā dabisku un ekoloģisku, iepinot mistisko „EKO” vien produkta nosaukumā vai aprakstā, piemēram, „Ekoziepes”, „Ekoloģisks traipu tīrītājs”, „Dabiskais gaisa atsvaidzinātājs”, „BIO Roundups” utt. Tomēr šāds nosaukums ne vienmēr nozīmē arī dabai un cilvēkam draudzīgi saturu.

Vēl viens no maldināšanas paņēmieniem ir pašu veidoti eko marķējumi, kas arī nenozīmē dabisku vai nekaitīgu saturu. Veikalu plauktos vienam otram produktam redzami pseido eko marķējumi, kas vizuāli un neiedziļinoties atgādina kādu eko zīmi vai norādi uz dabisku sastāvu. Visbiežāk dažādās formās tiek izmantotas zaļas lapas un improvizēti eko zīmogi.

Attiecīgi varam secināt, ka burtu savirknējums EKO vai zaļa lapiņa uz marķējuma, ne vienmēr norāda uz dabisku, nekaitīgu un veselību un vidi saudzējošu produkta saturu. Kā neapjukt šajos labirintos un veiksmīgi atrast patiesi sev un videi draudzīgu preci?

Tikai ekomarķējums norāda uz patiesi ekoloģisku preci
Izvēloties preces, svarīgi pievērst uzmanību to iepakojumam un uz tā norādītajam sastāvam. Ir tikai daži ekomarķējumi, kas patiesi norāda uz ekoloģisku produktu, tāpat arī sastāvs bieži pasaka priekšā, vai produkts tiešām ir dabisks. Jāpievērš uzmanība, kādas ir produkta sastāvā esošās virsmaktīvās vielas – vai tās sadalās aerobos un anaerobos apstākļos, vai sastāvā ir biocīdi, kas nogalina baktērijas, vai produkts satur gaistošos organiskos savienojumus, sintētiskās smaržvielas, triklozānu vai ftalātus.[iii]

Tomēr ne vienmēr mums ir gana daudz laika, ko veltīt izpētei, un zināšanu, lai brīvi orientētos produktu sastāvos un atpazītu kaitīgās vielas tajos. Ir jābūt gana zinošam, lai spētu garajā produktu sastāva sarakstā atpazīt dabiskās un kaitīgās sastāvdaļas. Tāpēc vieglākais veids, kā iegādāties sev un videi draudzīgāko, ir izvēlēties preces ar starptautiski atzītu ekomarķējumu uz tām. Tomēr arī te jābūt gana zinošiem, jo ne visi marķējumi norāda uz produkta ekoloģiskumu. Piemēram,  Zaļās karotītes logo nozīmē tikai to, ka lielākā daļa sastāvdaļu izaudzētas Latvijā, nereti lietojot pesticīdus. Zemāk esam apkopojuši starptautiskos ekomarķējuma simbolus, kas norāda uz patiesi ekoloģisku produktu.

Latvijā pieejamie ekomarķējumi, kas norāda uz eko sertificētiem sadzīves tīrīšanas līdzekļiem un papīra precēm

Ziemeļu gulbis

 

Izsniedz Ziemeļvalstu ministru padome

Eiropas savienības vides marķējums - Ecolabel

 

ES oficiālais vides marķējums. Piešķir produktiem, kas atbilst visaugstākajiem vides aizsardzības standartiem. Var saņemt arī Latvijas ražotāji.

Zilais Eņģelis

Vācijas vides marķējums. Tiek uzskatīts par vienu no pasaules visizstrādātākajiem vides marķējumiem.

Ilgtspējīgas mežsaimniecības sertifikāts

Garantē, ka produkts izgatavots no šķiedrām, kas iegūtas atbildīgi apsaimniekotos mežos un citos kontrolētos resursos.

 

Kā rīkoties, lai izskaustu turpmāku eko maldināšanu
Mēs ticam, ka laika gaitā situācija mainīsies, tirgotāji un ražotāji kļūs atbildīgāki, ilgtspējīgus risinājumus vērtējot augstāk par ātru peļņu. Tomēr liela loma šajā procesā ir arī patērētāju zināšanām un pieprasījumam. Lai palielinātu atbildīgas tirdzniecības un ražošanas prakses īpatsvaru, patērētājiem jārada pieprasījums pēc tā, atbildīgi sekojot līdzi precēm un produktiem veikalu plauktos, iedziļinoties marķējumā un sastāvā, kā arī informējot Patērētāju tiesību aizsardzības centru par maldinošiem marķējumiem uz preču iepakojumiem.

Ekoloģisks, bet vai efektīvs tīrīšanā?
Lai izvairītos no eko maldināšanas un nodrošinātu tīru vidi, nereti mājokļi tiek uzkopti ar pārtikas produktiem. Tas gan var izrādīties ilgs un nogurdinošs darbs, jo pārtikā lietojamie produkti, lai cik ekoloģiski un videi draudzīgi būtu, nav primāri paredzēti mājas uzkopšanai. Līdz ar to, optimāla tīrīšanas rezultāta iegūšanai, var nākties patērēt krietni vairāk laika un fiziska spēka intensīvi beržot, kā gribētos. Tīrīšanas beigās gaidītā prieka par spīdošu rezultātu vietā ir vien pārgurums un bezspēks.

Otra iespēja ir iegādāties ekoloģiski sertificētu tīrīšanas līdzekli. Tomēr arī šajā ziņā ne vienmēr ir iespējams panākt vislabāko kvalitātes, patērētā laika un tīrīšanai pielietotā spēka attiecību, jo ekoloģiskie tīrīšanas līdzekļi nereti mēdz būt neefektīvi savā darbībā. Lai gan to sastāvs veidots dabisks un videi draudzīgs, tīrīšanas kvalitāte salīdzinot ar ķīmiskiem līdzekļiem var ievērojami pieklibot. Tā rezultātā atkal iespējams atgriezties pie pirmā varianta, kad fiziska beršana ir primārais faktors, kas nodrošina labu rezultātu. Tāpēc, izvēloties ekoloģiskus tīrīšanas līdzekļus, būtiski ir pārliecināties par to tīrīšanas kvalitāti.

Vien pāris gadus atpakaļ Latvijas tirgū parādījušies jauni profesionālie tīrīšanas līdzekļi ar Ecolabel marķējumu, kas līdz šim veiksmīgi un ar labām atsauksmēm izmantoti profesionālās uzkopšanas biznesā. Tie ir Itālijā ražoti ZERO sērijas profesionālie tīrīšanas līdzekļi, kas laika gaitā pierādījuši savu efektivitāti, atvieglojot darbu neskaitāmiem uzkopšanas speciālistiem dažādu jomu uzņēmumos, sākot no viesmīlības nozares un beidzot ar transporta pakalpojumiem.

Tikai pavisam nesen šie eko produkti sākuši kļūt pieejami arī mājsaimniecību lietošanai. Šobrīd tos iespējams iegādāties mūsu mājas lapā šeit.

Ja vēlies pirms iegādāšanās pārliecināties par šo eko produktu efektivitāti, kā arī uzzināt vairākus noslēpumus, kā mājokļa uzkopšanu padarīt vienkāršu un ātru, aizpildi pieteikuma anketu - https://goo.gl/forms/AZKwGZRbbSJqHiac2  un piesakies telpu uzkopšanas meistarklasei.

 

Raksta tapšanā izmantotie avoti:

[i] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32007R0834&from=LV

[ii] http://veselam.la.lv/2017/10/05/zala-briviba-lielveikali-maldina-pateretajus-par-eko-produktiem-un-zalumu/

[iii] http://www.zalabriviba.lv/zalais-celvedis/tirisanas-lidzekli/